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Professur für Allgemeine Psychologie & Human Factors
Qualifikationsarbeiten
Professur für Allgemeine Psychologie & Human Factors 

abgeschlossene Promotionen

ab 2016

  • Dr. Anja Klichowicz (2020) - I see how you reason: A Process-based Description of Abductive Reasoning Volltext
  • Dr. Tina Morgenstern (2020) - Using naturalistic driving data to improve the understanding of drivers' self-regulatory behavior when engaged in cell phone tasks Volltext
  • Dr. Claudia Ackermann (2019) - Analysing Pedestrian-Vehicle Interaction to Derive Implications for Automated Driving Volltext
  • Dr. Lisa Precht (2018) - Identifying the effects of cognitive distraction on driving performance - Analysis of naturalistic driving data Volltext
  • Dr. Hanna Bellem (2018) - Comfort in Automated Driving: Analysis of Driving Style Preference in Automated Driving Volltext
  • Dr. Franziska Schmalfuß (2017) - Acceptance of Electric Mobility System Components and the Role of Real-Life Experience Volltext
  • Dr. Franziska Hartwich (2017) - Supporting Older Drivers through Emerging In-Vehicle Technologies: Performance-Related Aspects and User Acceptance Volltext
  • Dr. Robert Brauer (2017) - Akzeptanz kooperativer Roboter im industriellen Kontext Volltext
  • Dr. Felix Schwarz (2017) - Warning Design for Connected Cars: A Psychological Analysis of the Potential of Augmented Reality Volltext
  • Dr. Isis Maria Mennig (2017) - Information und Interaktion - Die Ermittlung von sicherheitsrelevanten Anforderungen an innovative Heckleuchten Volltext
  • Dr. Nadine Rauh (2017) - Interaction with limited resource systems in the context of sustainable mobility: User experience when dealing with electric vehicles in critical range situations Volltext
  • Dr. Sebastian Hergeth (2016) - Automation Trust in Conditional Automated Driving Systems: Approaches to Operationalization and Design Volltext
  • Dr. Juliane Haupt (2016) - Be motivated to pay attention! How driver assistance system use experience influences driver motivation to be attentive Volltext
  • Dr. Katja Schleinitz (2016) - Cyclists’ road safety - Do bicycle type, age and infrastructure characteristics matter? Volltext
  • Dr. Isabel Neumann (2016) - Energieeffizienz im Elektrofahrzeug – Implikationen für die Nutzerschnittstelle, die Fahraufgabe und motivationale Aspekte Volltext

2011 - 2015

  • Dr. Wilfried Hajek (2015) - Workload Adaptive Cruise Control Volltext
  • Dr. Agnes Scholz (2015) - Tracking Eye Movements to Reveal Memory Processes during Reasoning and Decision-Making Volltext
  • Dr. Matthias Beggiato (2015) - Changes in motivational and higher level cognitive processes when interacting with in-vehicle automation Volltext
  • Dr. Nina Bär (2014) - Human-Computer Interaction and Online Users' Trust. Measurement of online users’ trust in websites, its relationship with user experience and security usability Volltext
  • Dr. Peter Cocron (2014) - Regenerative braking and low vehicle noise of electric vehicles - implications for the driver Volltext
  • Dr. Thomas Franke (2014) - Nachhaltige Mobilität mit begrenzten Ressourcen: Erleben und Verhalten im Umgang mit der Reichweite von Elektrofahrzeugen Volltext
  • Dr. Claudia Wege (2014) - Adaptive Eyes- Driver Distraction and Inattention Prevention Through Advanced Driver Assistance Systems and Behaviour-Based Safety Volltext
  • Dr. Frederik Platten (2013) - Analysis of Mental Workload and Operating Behavior in Secondary Tasks while Driving Volltext
  • Dr. Michael Böhm (2013) - Adaptive Frontbeleuchtungssysteme im Kraftfahrzeug: Ein Beitrag zur nächtlichen Verkehrssicherheit? Volltext
  • Dr. Arief Fahmie (2012) - Relationships Among Uncertainty Avoidance, Individualism-Collectivism, and Usability of Personal Management Information as Perceived by German and Indonesian Users Volltext
  • Dr. Franziska Bocklisch (2012) - Die Analyse und Bewertung vager linguistischer Terme mittels fuzzy Methodik Volltext
  • Dr. Tibor Petzoldt (2011) - Theoretical and Methodological Issues in Driver Distraction Volltext
  • Dr. Sven Tuchscheerer (2011) - Human Factors in Automotive Crime and Security Volltext

2006 - 2010

  • Dr. Matthias Henning (2010) - Preparation for lane change manoeuvres: Behavioural indicators and underlying cognitive processes Volltext
  • Dr. Diana Rösler (2010) - Fahrrelevanz von Elementen des Straßenverkehrs - Beschreibung, Erfassung und Anwendung Volltext
  • Dr. Anke Popken (2009) - Drivers' reliance on lane keeping assistance systems as a function of the level of assistance Volltext

2001 - 2005

  • Dr. Julien Simon (2005) - Learning to drive with Advanced Driver Assistance Systems. Empirical studies of an online tutor and a personalised warning display on the effects of learnability and the acquisition of skill Volltext
  • Dr. Anja Naumann (2004) - Wissenserwerb und Informationssuche mit Hypertexten: Die Bedeutung von Strukturierung, Navigationshilfen und Arbeitsgedächtnisbelastung Volltext
  • Dr. Andreas Keinath (2003) - Anomalieresolution bei abduktivem Schliessen: Experimente zur Hypothesenbildung und Strategieauswahl beim Problemlösen Volltext
  • Dr. Jacqueline Waniek (2002) - Globale Kohärenz in Hypertexten: Experimentelle Untersuchungen zum Gebrauch von kausalen und zeitlichen Inferenzen Volltext
  • Dr. Martin Baumann (2001) - Die Funktion des Arbeitsgedächtnisses beim abduktiven Schliessen: Experimente zur Verfügbarkeit der mentalen Repräsentation erklärter und nicht erklärter Beobachtungen Volltext

bis 2000

  • Dr. Christhard Gelau (1996) - Bewegungsextrapolation und ihre altersabhängige Variation
  • Logo

    #wirsinddivers

    TU Chemnitz lädt am 20. Mai 2025 alle Interessierten aus der Universität und der Stadt Chemnitz zum 3. Diversity Day ein …

  • Mehrere junge Menschen stehen um einen Tisch herum, auf dem Miniroboter fahren.

    RoboDay 2025: Robotik-Talente zeigen ihr Können

    Am 17. Mai 2025 wird der regionale Vorausscheid zur „World Robot Olympiad“ und der Wettbewerb „RoboSAX“ vereint mit einem Begleitprogramm für Kinder und Jugendliche, die spielerisch den Umgang mit Robotertechnologie, KI und autonomem Fahren erleben und die TU Chemnitz kennenlernen können …

  • Ein Mann mit Helm steht vor einem Förderturm im Sonnenuntergang.

    „Rummelplatz“ – eine ganz besondere Zeitreise

    TU Chemnitz ist Kooperationspartnerin der Konferenz zur Uraufführung der Oper „Rummelplatz“ ­– Für den Science Slam „Von Atommacht bis Zonen-Pop“ können bis zum 6. Juni 2025 Kurzbewerbungen eingereicht werden …

  • Ein Mann und eine Frau stehen neben einer technischen Anlage.

    Vom Reststoff zur Ressource

    Projekt „Reformed Wool“ bringt textile Abfälle zurück in den Kreislauf – EXIST-Förderung für Gründungsteam an der TU Chemnitz …