Research projects
Current research projects
In cooperation between an OEM and the chair for vehicle system design, two Ph.D. students will be working on the topic of digital tire development from 2019 with the aim of specifying a virtual vehicle prototype with regard to tire properties in the widest possible speed range.
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Univ.-Prof. Dr.-Ing. Ralph MayerBased on a thermal analysis of the wheel brake, requirements for the brake are examined taking into account new conceptual framework conditions. With the aim of prototypical implementation, the project will be operated with two other research institutions (project start: 2018).
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Falko Wagner, M. Sc.Univ.-Prof. Dr.-Ing. Ralph Mayer
The aim of the new development concept is the combination of functional and design-optimized product design with multiple functional integration without restrictions caused by todays platform and modul strategies or manifested supply chains. In cooperation with 6 other professures of TU Chemnitz this project was started in 2018.
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Univ.-Prof. Dr.-Ing. Ralph MayerGeorg Prochatzki, M. Sc.
As part of a joint research project funded by Federal Ministry of Economics and Climate Protection with three other partners from research and industry, the professorship for vehicle system design is working on the sub-project of research into suitable brake disc geometry and design as well as testing with regard to applicability for use.
(Permission: 04/2022)
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Univ.-Prof. Dr.-Ing. Ralph MayerFalko Wagner, M. Sc.
The NVH behavior of a vehicle ranges from low-frequency (vibration) to high-frequency and thus in an acoustically effective range. Cause can be the powertrain (torsional and bending vibrations, vibration transfer, noise radiation) but also affect the suspension. In the environment of increasing lightweight construction measures in the vehicle (for example, material mix in the body) and electrification of the powertrain however, additional frequency spectra in the area of cause, transmission and effect must be taken into account.
In the project, the natural frequency and damping behavior of different brake discs (solid and ventilated brake disc, composite brake discs) is determined by various influencing factors, such as: Corrosion, use beyond the wear limit, etc. factor-individually examined us statistically evaluated. The first presentation of the results was held during the conference chassis.tech in June 2018.
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Univ.-Prof. Dr.-Ing. Ralph MayerHannes Gurk, M. Sc.
Der Fokus des Vorhabens liegt auf der Entwicklung einer neuen AMC-Prozesskette mit der besonderen Berücksichtigung einer ressourcenschonenden Herstellungsstrategie für Bauteile aus stangen- bzw. rohrförmigen Halbzeugen. Im Rahmen des von der Industriellen Gemeinschaftsforschung (IGF) geförderten Vorhabens soll die im SFB 692 entwickelte AMC-Herstellungsroute dafür möglichst stark vereinfacht werden. Dazu wird die Einsparung des relativ aufwändigen heißisostatischen Pressens evaluiert sowie erstmals recyceltes Material als Ausgangswerkstoff verwendet werden. Die Wirtschaftlichkeit sowie die ökologische Gesamtbilanz der Halbzeuge kann sich dadurch entscheidend verbessern. Anteil der Professur FSD ist dabei das Aufzeigen der erzielbaren Vorteile durch die Substitution von herkömmlich verwendeten Stahlbauteilen durch AMC an einem Fahrzeugschwingungsdämpfer. Hierzu wird ein Demonstrator entwickelt, gefertigt und umfassend am Prüfstand evaluiert. Das Ziel besteht darin, bei mindestens gleichwertigen mechanischen Eigenschaften die Masse erheblich zu reduzieren, mit der Folge eines verbesserten Ansprechverhaltens durch die geringere radgefederte Masse und damit die Erhöhung von Fahrsicherheit und -komfort. Der Einsatz von dispersionsverstärkten Al-Werkstoffen bietet zudem weitere Sekundärvorteile gegenüber Stahl. Ferner hat die Massereduktion des Gesamtfahrzeuges auch eine Verringerung des CO2-Ausstoßes zur Folge. Die abschließende Evaluierung des AMC-Schwingungsdämpfers erfolgt im Rahmen von Fahrversuchen bei einem Mitgliedsunternehmen des projektbegleitenden Ausschusses (PA) und dient als Erfolgskontrolle bzw. -bewertung.
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Georg Prochatzki, M. Sc.Univ.-Prof. Dr.-Ing. Ralph Mayer
The focus in this research field is on the analysis, characterization and development of vehicle body vibration dampers (including active systems) with the aim of optimizing properties with regard to responsiveness (dampfer friction) and environmental compatibility. In cooperation with materials scientists, results of basic research in the field of lightweight material construction should be taken into account and enable significant weight reduction on chassis components.
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Univ.-Prof. Dr.-Ing. Ralph MayerGeorg Prochatzki, M. Sc.
Completed research projects
Das Projekt zielt auf die Methodenentwicklung ab, bereits im frühen Stadium des Produktentstehungsprozesses hochwertige Fahrwerke effizient zu konzeptionieren und zu entwickeln. Neben den funktionalen und geometrischen Anforderungen stehen die Aspekte der gesamten Produktionskette (intern und extern seitens OEM) im Vordergrund.
Erste Ergebnisse sind im Rahmen der Konferenz chassis.tech 2017 veröffentlicht sowie weitere Informationen sind in der Ausgabe 1/2019 der Automobiltechnischen Zeitschrift ATZ zu finden (Doktorand: Bastian Leistner).