Springe zum Hauptinhalt
Pressestelle und Crossmedia-Redaktion
TUCaktuell
Pressestelle und Crossmedia-Redaktion 
TUCaktuell Forschung

Learning with a thrill

Novel learning experience in virtual reality: the chair for English and Digital Linguistics at Chemnitz University of Technology (Germany) & the Leibniz Computing Centre of the Bavarian Academy of Sciences and Humanities have jointly developed the VR adventure quiz app "Bridge of Knowledge VR".

Prof. Dr. Christina Sanchez-Stockhammer, Chair of English and Digital Linguistics at Chemnitz University of Technology, and Elisabeth Mayer from the Leibniz Computing Centre of the Bavarian Academy of Sciences and Humanities have developed the novel VR adventure quiz app "Bridge of Knowledge VR" with their students. The modular app enables its users to experience an adventure while testing their knowledge on various topics such as general knowledge, mental arithmetic, linguistics, archaeology, English idioms or French prepositions. "This is an ideal way of studying for the upcoming exams in an entertaining way. But you can also use the app to learn new things," says Sanchez-Stockhammer.

The goal of "Bridge of Knowledge VR" is to cross a suspension bridge in the jungle by answering ten multiple-choice questions in a row correctly. Inside the app, gaze control is used to select the bridge planks with the correct answers. If the right answer is selected, users move forward on the bridge. "We wanted to add some thrills to learning," says Sanchez-Stockhammer. "So if the answer is wrong, users experience a free fall – but this stops before the ground and is actually fun. There is also a fear-of-heights mode for those who prefer to cross a gently flowing river rather than a gorge." After game over, the correct answer is displayed and the users can start again from the beginning. Completing one level takes about ten minutes.

The app is free to download from Google Play and the Apple App Store. "Apart from an inexpensive VR viewer – made of cardboard, for example – you don't need any additional hardware to play the game," Mayer explains another advantage of the app. "This means that anyone can learn interactively from their home. Our game is ideal for getting to know virtual reality while testing and expanding your own knowledge."

Thanks to the modular structure of the app, new levels can be added to the game via a server very easily. Teachers only need to enter 10 to 80 questions with the correct and incorrect answers into an Excel spreadsheet that can be downloaded from the accompanying website.

For more information on the app Bridge of Knowledge VR, please visit www.bridgevr.de.

For any questions regarding the app, please get in touch with Prof. Dr. Christina Sanchez-Stockhammer, tel. +49 (0)371 531-32444, email christina.sanchez@phil.tu-chemnitz.de.

Mario Steinebach
25.06.2023

Alle „TUCaktuell“-Meldungen
Hinweis: Die TU Chemnitz ist in vielen Medien präsent. Einen Eindruck, wie diese über die Universität berichten, gibt der Medienspiegel.

  • Logo

    #wirsinddivers

    TU Chemnitz lädt am 20. Mai 2025 alle Interessierten aus der Universität und der Stadt Chemnitz zum 3. Diversity Day ein …

  • Mehrere junge Menschen stehen um einen Tisch herum, auf dem Miniroboter fahren.

    RoboDay 2025: Robotik-Talente zeigen ihr Können

    Am 17. Mai 2025 wird der regionale Vorausscheid zur „World Robot Olympiad“ und der Wettbewerb „RoboSAX“ vereint mit einem Begleitprogramm für Kinder und Jugendliche, die spielerisch den Umgang mit Robotertechnologie, KI und autonomem Fahren erleben und die TU Chemnitz kennenlernen können …

  • Studierende verscheidener Nationalitäten sitzen im Hörsaal.

    Im Fokus der Wissenschaft: Hochschulen in der DDR

    Tagung an der TU Chemnitz beleuchtet vom 3. bis 5. Juni 2025 die Rolle der Hochschulen in der Deutschen Demokratischen Republik – Ausstellung von sechs ostdeutschen Universitätsarchiven gibt zudem Einblicke in den studentischen Alltag im letzten Studienjahr der DDR …

  • Zwei Männer stehen vor einem großen Bildschirm.

    Doppelter Erfolg für die Fakultät für Mathematik

    Zwei Mathematik-Arbeitsgruppen der TU Chemnitz überzeugten mit ihren eingereichten Tagungsbeiträgen und präsentieren im Juli 2025 ihre Forschung auf einer der wichtigsten KI-Konferenzen der Welt in Vancouver …