Jump to main content
Research Group Cognitive and Engineering Psychology
Research Group Cognitive and Engineering Psychology
Research Group Cognitive and Engineering Psychology 

HarmonizeDD

Continuous assistance of networked and autonomous driving in mixed traffic with heterogeneously equipped vehicles - Test field Dresden -

Partners

BMW AG

Fraunhofer-Institut für Verkehrs- und Infrastruktursysteme Dresden (IVI)

IAV GmbH Ingenieurgesellschaft Auto und Verkehr

MUGLER AG

Noritel Mobile Kommunikation GmbH

Preh Car Connect GmbH

Vodafone GmbH

IVM Institut für Vernetzte Mobilität gGmbH

TU Dresden (Fahrzeugmechatronik / Verkehrsleitsysteme)

Landeshauptstadt Dresden (Assoziierter Partner)

Vodafone-Stiftungslehrstuhl Mobile Nachrichtensysteme (Assoziierter Partner)

Funding

Logo von BMVI

BMVI-Förderrichtlinie "Automatisiertes und vernetztes Fahren auf digitalen Testfeldern in Deutschland", Förderkennzeichen: 16AVF1024I

 

 

Duration

04/2017-10/2019

Topic

The HarmonizeDD project develops novel functions that assist automated as well as conventional vehicles in urban areas. These functions are based on the complementary approach of current mobile communication technologies and on mobile-/ edge-cloud-solutions that are connected to roadside cloud-services. In order to draw conclusions concerning the expansion of future urban traffic and communication infrastructure, the generated approaches will be experimentally investigated and demonstrated in the digital test field of Dresden (Saxony).

DIn HarmonizeDD project the Professorship of Cognitive and Engineering Psychology (AAP) specifies the requirements of the human-machine interaction (HMI) from the users perspective. In particular, the human drivers interaction behaviour in mixed traffic of automated and non-automated vehicles will be investigated. An HMI-concept for human-controlled but connected vehicles will be developed. Furthermore, AAP accompanies and evaluates the development of the assisting services and vehicle functions in the automated as well as in the non-automated vehicles from the users point of view.

Contact Dr. Isabel Kreißig
Staff Sabine Springer

Publications

Auerswald, R., Dod, M., Franke, L., Fritzsche, R., Haberjahn, M., Jungmann, A., Klöppel-Gersdorf, M., Krems, J. F., Lorenz, S., Kreißig, I., Schmalfuß, F., & Springer, S. (2021). Heterogeneous Infrastructure for Cooperative Driving of Automated and Non-automated Connected Vehicles. In Helfert, M., Klein, C., Gusikhin, O. (eds.): Smart Cities, Green Technologies and Intelligent Transport Systems: 8th International Conference, SMARTGREENS 2019, and 5th International Conference, VEHITS 2019, Heraklion, Crete, Greece, May 3-5, 2019, Revised Selected Papers (Vol. 1217, p. 270). Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-3-030-68028-2_13.

Auerswald, R., Busse, R., Dod, M., Fritzsche, R., Jungmann, A., Klöppel-Gersdorf, M., Krems, J.F., Lorenz, S., Schmalfuß, F., Springer, S., Strobl, S. (2019). Cooperative driving in mixed traffic with heterogeneous communications and cloud infrastructure. In: Proceedings of the 5th International Conference on Vehicle Technology and Intelligent Transport Systems - Volume 1: VEHITS, pp. 95–105. INSTICC, SciTePress. doi:10.5220/0007682900950105

Alscher, t., Anders, T., Auerswald, R., Bomholt-Holl, C., Dietermann, A., Franke, L., Grunwald, S., Krumnow, M., Haberjahn, M., Kreißig, I., Krems, J., Kutter, S., Lorenz, S., Otto, T., & Springer, S. (2020). Abschlussbericht HarmonizeDD - Durchgehende Unterstützung vernetzten und automatisierten Fahrens im Mischverkehr mit heterogen ausgestatteten Fahrzeugen - Digitales Testfeld Dresden. https://doi.org/10.2314/KXP:1755371535.

Springer, S., Buchholz, M., Schmalfuß, F., & Krems, J. F. (2019). Welchen Einfluss haben verschiedene Anzeigeorte und Restzeiten von Ampel-Countdowns auf Querungsurteile und die Time-to-Arrival-Schätzung von Fahrern? In M. Vollrath & Deutsche Gesellschaft für Psychologie (Hrsg.), "Mehr Mensch im Verkehr?": 3. Kongress Fachgruppe Verkehrspsychologie, Saarbrücken, 05.-07.3.2019, (p. 40). Universitätsbibliothek Braunschweig. doi:10.24355/dbbs.084-201901141432-0

Springer, S., Schmidt, C., Schmalfuß, F. (2018). Informationsbedarf von Nutzern konventioneller, vernetzter und automatisierter, vernetzter Fahrzeuge im urbanen Mischverkehr. In: VDI (Eds.). Fahrerassistenzsysteme und automatisiertes Fahren 2018, VDI-Berichte 2335 (p. 391-406). Düsseldorf: VDI-Verlag GmbH. ISBN 978-3-18-092335-2.